KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
YABANCI DİLLER YÜKSEKOKULU
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME
Öğrenciler sürecin başında, süreç boyunca ve sürecin sonunda değerlendirilir. Değerlendirme şu şekilde işlemektedir:
- Üniversiteye kabul edilen öğrenciler öncelikle öğrencileri uygun seviyeye yerleştirmeyi amaçlayan Seviye Belirleme Sınavına girerler.
- Seviye Belirleme Sınavında gerekli puanı alan öğrenciler Yeterlik Sınavına girme hakkı kazanır. %30 İngilizce programlarda 100 üzerinden 60 puan alan öğrenciler ve %100 İngilizce programlarda 100 üzerinden 70 puan alan öğrenciler bölümlerine başlar. Bu notların altında puan alan öğrenciler seviyelerine uygun modüllere yerleştirilir.
Her dönem boyunca öğrenciler şunlarla değerlendirilir: bir ara sınav (midterm), Modül Sonu Sınavı (EMT), yazma ve konuşma potrfolyo ödevleri, çevrimiçi etkinlikler ve dijital okuma kitapları ve Modül 1, Modül 2 ve Modül 3 için sınıf içi performans notu (CPG). Her değerlendirme prosedürünün yüzdeleri aşağıdaki gibidir:
Ara sınav (midterm): %30
Modül sonu sınavı (EMT): %45
Yazma portfolyosu (writing portfolio): %7
Konuşma portfolyosu (speaking portfolio): %8
Çevrimiçi etkinlikler ve dijital okuma kitapları (Online Activities and Digital Readers): %5
Sınıf içi performans notu (CPG): %5
Her düzeyde, %30 İngilizce program öğrencilerinin bir sonraki modüle geçebilmeleri için ortalamalarının en az 64,5 olması gerekmektedir. %30 İngilizce programlarda öğrenim görenler, not ortalamaları 64,5'in altında kalırsa o modülü tekrar ederler. %100 İngilizce programlardaki öğrencilerin bir sonraki modüle geçebilmeleri için ortalamalarının en az 69,5 olması gerekir; ortalaması 64,5’in altında olan öğrenciler ise o modülü tekrarlarlar.
Ara sınavların ve EMT'lerin içerikleri test spesifikasyonlarında ve planlarda açıkça tanımlanmıştır. Portfolyo ödevleri her modülle ilgili yazma ve konuşma ödevleri içerir.
Yazma ödevleri ilk taslak ve son taslak olmak üzere iki kez yazılır. İlk taslaklar belirlenen ders saati içerisinde ve sınav koşulları altında yazılır. Öğrenciler ilk taslaklardaki hatalarını öğretim elemanlarının verdiği düzeltme kodlarından yararlanarak düzeltir ve son taslakları yazarlar. Her yazma ödevinin her taslağı öğretim elemanları tarafından notlandırılır.
Konuşma ödevi notu iki temelde hesaplanır: Birincisi, öğrencilerin sınıf içi konuşma etkinliklerinde gözlemlenen performanslarına göre tüm dönem boyunca yapılan, öğrencilerin kendi durumlarını görmelerine yardımcı olan, kendilerini geliştirebilmelerine ve performanslarını geliştirmek için geri bildirim almalarına imkan sağlayan, konuşma değerlendirme tablosu kullanılarak puanlanan süreç odaklı değerlendirmedir. İkincisi, öğrencilerin konuşma performanslarının 'konuşma sunumu ödevleri' üzerinden hem süreç odaklı hem de sonuç odaklı değerlendirilmesidir. Öğrenciler bir süreç olarak performanslarını derecelendirmek için kullanılan analitik dereceli puanlama anahtarı aracılığıyla geri bildirim alabilmeleri, konuşmadaki zayıf ve güçlü noktalarını belirlemelerine ve bir sonraki dönemde kullanmalarına yardımcı olması açısından süreç odaklıdır. Öğretim elemanlarının dönem sonunda öğrencilerin konuşma performansları hakkında nihai kararları vermesi ve nihai çıktıları notlandırması açısından da sonuç odaklıdır.
Modül 4'ün sonunda öğrenciler dil kullanımı, yazma, dinleme ve konuşma oturumlarından oluşan B2 Yeterlilik Sınavına girerler. Bu sınavdan aldıkları notlar modülün diğer değerlendirme araçlarıyla hesaplanır. Her bir değerlendirme işleminin yüzdeleri şu şekildedir: Ara Sınav %30 + B2 Yeterlik Sınavı %45 + Yazma Portfolyosu %7 + Konuşma Portfolyosu %8 + Çevrimiçi Etkinlikler ve Dijital Okuma Kitapları %5 + Sınıf içi Performans Notu %5.
%30 İngilizce programlarda ortalaması 64,5 olan öğrenciler hazırlık programını başarıyla tamamlarlar. %100 İngilizce program öğrencilerinin hazırlık programını tamamlamaları için ortalamalarının 69,5 olması gerekmektedir.
Değerlendirme
KTÜ Yabancı Diller Yüksekokulu Hazırlık Programında iki tür program değerlendirmesi yapılmaktadır: Süreç Odaklı Değerlendirme ve Sonuç Odaklı Değerlendirme.
Süreç Odaklı Değerlendirme
Süreç Odaklı Değerlendirme, hazırlık programının önceden planlanan eğitim amaç ve hedefleri doğrultusunda daha iyi işlemesi için geliştirilmesi gereken alanların belirlenmesi ve karar verme sürecine yol gösteren güvenilir verilerin toplanması amacıyla aşağıdaki farklı araçlar kullanılarak gerçekleştirilir:
- Müfredat ve Materyal Geliştirme Birimi tarafından mevcut ve lisansüstü öğrenciler, öğrencilerin hazırlık sonrası okuyacakları bölümlerinde görev yapan öğretim üyeleri ve Yabancı Diller Yüksekokulu öğretim elemanları ile hazırlık programından beklentilerin anketler ve odak grup görüşmeleri yoluyla belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilen İhtiyaç Analizi. Bu süreç veriye dayalı kararlar almaya rehberlik eder.
- İdari Birimin yaptığı haftalık toplantılar.
- Devam eden öğretim sürecini (ders materyallerinin güçlü ve geliştirilmesi gereken yönleri, akış şemaları, müfredatlar, sınavlar ve portfolyolar gibi hem sonuç odaklı hem de süreç odaklı değerlendirme araçları) tartışmak ve detaylandırmak ve daha iyi bir öğretme ve öğrenme ortamı sağlamak için önerilerde bulunmak amaçlarıyla, aynı modülde ders veren öğretim elemanları ile birlikte her periyodun dördüncü haftasında düzenlenen toplantılar. Bu toplantılara Yönetim Birimi'nden en az iki üye katılarak not alır ve harekete geçilmesi amacıyla Birime iletir.
- Öğrencilerin hazırlık programına bakış açılarını çeşitli yönlerden daha iyi anlamak için tüm sınıflardan temsilci öğrencilerle toplantılar. Bu toplantılar her periyodun ikinci haftasında yapılır ve bu toplantılara Yönetim Birimi, Akreditasyon ve Kalite Birimi ve Medya Birimi'nden en az bir üye katılarak notlar alır ve ilgililere iletir.
- Özellikle karar verme aşamalarında birim faaliyetlerinde daha iyi işbirliği ve iletişim sağlamak ve daha iyi sonuçlara ulaşmak amacıyla her akademik birimin koordinatörleri tarafından yapılan toplantılar. Bu toplantılar, her akademik yılda en az iki kez (her akademik yılın başındaki Seviye Tespit Sınavı haftası ve 3. periyodun ilk haftası) yapılır.
- Her periyodun ilk haftasında yapılan genel toplantılar. Bu toplantılara tüm akademik personel katılmaktadır. Öğretim elemanlarının geçmiş ve gelecek dönemler hakkında bilgilendirilmesinin yanı sıra kendi fikir ve yargıları da alınmaktadır. Yani tüm dönemin genel değerlendirmesi bu toplantılar aracılığıyla yapılır.
- Sınıf ortamında öğretme ve öğrenmenin nasıl gerçekleştiğine dair fikir edinmek amacıyla Mesleki Gelişim Birimi tarafından yapılan sınıf gözlemleri. Her ders gözlemi; gözlem öncesi toplantı, gözlem ve gözlem sonrası toplantı olmak üzere üç aşamada gerçekleştirilir. Böylece, güçlü yönlerin ve iyileştirilmesi gereken alanların daha kesin olarak belirlenmesi için değerli veriler bu süreçlerle toplanır.
Sonuç Odaklı Değerlendirme
Hazırlık programının etkililiğine ilişkin hem geçerli hem de güvenilir geri bildirim elde etmek için sonuç odaklı değerlendirme çeşitli yollarla gerçekleştirilir:
- Öğretim elemanlarının gözüyle programın güçlü, zayıf yönleri, fırsatları ve tehditleri hakkında nicel veri elde etmek amacıyla Müfredat ve Materyal Geliştirme Birimi tarafından tasarlanan anket yardımıyla öğretim elemanlarıyla gerçekleştirilen anketler. Sonuçlar Müfredat ve Materyal Geliştirme Birimi tarafından analiz edilir ve her eğitim-öğretim yılı başında ilk Akademik Birimler toplantısında sunulan bir rapor aracılığıyla hem Yönetim hem de diğer Akademik Birimler ile tartışılır.
- Öğrencilerle her dönem sonunda yapılan; programa, öğretim elemanlarına, ders materyallerine ve okulun fiziki koşullarına ilişkin çeşitli sorular içeren anketler. Bu anketler Müfredat ve Materyal Geliştirme Birimi tarafından tasarlanıp internette yayınlanmaktadır. Bu anketlerden elde edilen verilerin Müfredat ve Materyal Geliştirme Birimi tarafından analizi yapıldıktan sonra rapor, tüm eğitim-öğretim yılının değerlendirilmesi amacıyla tüm yönetici, koordinatör ve öğretim elemanlarıyla paylaşılmaktadır.
- Sınavların etkinliğini değerlendirmek amacıyla Ölçme ve Değerlendirme Birimi tarafından yapılan sınav analizleri. Her sınav için, öğretim elemanlarından kendi sınıfları için toplanan test analiz formları baz alınarak bir rapor yazılmaktadır. Öğrencilerin söz konusu sınavın her bir bölümündeki performansını gösteren ortalama puan hesaplanarak her öğretim elemanına gönderilerek ilgili modül için hem kendi öğrencilerinin hem de tüm okulun performanslarını değerlendirmeleri sağlanır. Ayrıca, bir sonraki akademik yılın sınav hazırlık ve uygulama süreçlerine yön verecek şekilde, tüm sınav analiz sonuçlarına göre Ölçme ve Değerlendirme Birimi tarafından bir sonuç raporu yazılır.
- Her akademik birim tarafından yazılan nihai faaliyet raporları. Bu raporlar hem tüm akademik yılın değerlendirilmesine yardımcı olur hem de bir sonraki akademik yıla ilişkin karar alma sürecine yön verir.
- Yönetim Birimi tarafından doldurulan öğretim elemanı performans değerlendirme formları. Bu raporlar, öğretim elemanlarının performanslarının değerlendirilmesine yardımcı olmanın yanı sıra, hak edenlerin övülmesine ve güvenilir nicel verilere dayanarak daha iyi bir özeleştiri tutumu geliştirmelerine de yardımcı olmaktadır.